محافظت
محافظت از نماز ، موضوعی است که نخست در قرآن کریم مطرح شده است و در نهج البلاغه نیز انعکاس یافته است (1) و فقها و مفسّرین ، در توضیح آن نکاتی را مطرح کرده اند ، از جمله گفته اند : محافظت از نماز به انجام آن در اوقات و زمان های مخصوص آن تحقّق می یابد (2) امام علی علیه السلام در این باره می فرمایند : نماز را در وقت خودش به جاى آر، نه اینکه در بیکارى زودتر از وقتش بخوانى، و به هنگام درگیرى و کار آن را تأخیر بیندازى، و بدان که تمام کردار خوبت در گرو نماز است (3)
علاوه بر اینکه محافظت از نماز با مداومت و استمرار در انجام آن تحقق می یابد (4) ، لذا اگر کسی مراعات این استمرار را نکند و به صورت دائم ، نماز را بجای نیاورد در حقیقت از نماز خویش محافظت ننموده است .
یکی دیگر از جلوه های محافظت از نماز را به محافظت آن ، از چیزهایی دانسته اند که باعث باطل شدن و به هم خوردن نماز می گردد (5) مانند چیزهایی که باعث باطل شدن وضو می شود ، یا روی گرداندن از جهت قبله ، یا با صدای بلند خندیدن ، خوردن وآشامیدن در بین نماز و ...(6)
و بخش دیگری از محافظت از نماز را به رعایت شرائط نماز ( چون تکبیره الاحرام ، قرائت ، نیت نماز ، رکوع و سجود و ...) دانسته اند (7) (8)
----------------------
1- وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا ) نهجالبلاغة خطبه 199(صبحیالصالح) صفحهى 316 (
2-إرشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن، ص: 44
3-ترجمه نهج البلاغه نامه 27 (دشتى)، صفحه ى 511
4-تفسیر الصافی، ج1، ص: 268
5- إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد؛ ج1، ص: 79
6- وسیلة النجاة (مع حواشی الإمام الخمینی)؛ ص: 167
7- شرح نهج..(السیدعباس) ج 3 صفحه ى 420
8-جامع عباسى و تکمیل آن (محشى، ط - قدیم)؛ ج1، ص: 43