فرهنگ نماز

نکته ها ، ایده ها و برداشت هایی پیرامون نماز

فرهنگ نماز

نکته ها ، ایده ها و برداشت هایی پیرامون نماز

مقصود از فرهنگ نماز ؛ مجموعه ی باور ها ، ایده ها ، افکار و آداب و رسوم دینی و اجتماعی است که در باره ی این عبادت الهی در جامعه وجود داشته و دانستن و آگاهی از آن موجب حرکت و انگیزش بیشتر نسبت به نمازگردیده و افراد جامعه را تشویق به توجه به این مسیر و راه بندگی نماید
برای اعتلای این امرالهی ، شایسته است هر فرد به اندازه توانایی خود در این مسیر کوشا بوده و فکر و ایده و هنر خود را در این جهت بکار گیرد
فضای مجازی ، این امکان را برای علاقه مندان و مشتاقان "نماز" فراهم نموده و از این منظر، خود نعمتی است که لازم است با یاری الهی از آن بهره جست

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

اهمیت

جمعه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴ ب.ظ

اهمیت

  • هر فردی به اعتبار علاقه و سلیقه ای که دارد ، چیزی برای او ارزشمند و با اهمیت است ، مثلاً برای بعضی کارشان اهمیت دارد و برای برخی اموال و دارایی آنان و برای برخی اعضای خانواده ی او  دارای اهمیت می باشد ، تا اینجا ، موضوع مورد نظر ، یک امر فردی و خصوصی است و اراده و خواست افراد در آن دخیل می باشد ، ولی همواره اموری می باشند که از دایره ی خواست فردی خارج بوده  و فرد چاره ای جز ، همراهی و تبعیت از خواست اجتماعی ندارد .
  • قوانین عمومی از جمله ی اموری می باشند که از محدوده ی خواست افراد بیرون است و تابع مصلحت جمعی می باشد ، هر چند به مصلحت فرد یا گروهی نباشد ، مثلاً قوانین آموزشی ایجاب می کند ، افرادی که می خواهند به تحصیل بپردازند و مراتبی علمی را طی نمایند ، دروس خاصی را آموزش دیده  و آنها را فرا گیرند ، هر چند گروهی از افراد به آن دروس علاقه نداشته و احساس نیاز به فرا گرفتن آن نکنند ، ولی فرا گرفتن آنها به عنوان پیش نیاز ، لازم وضروری است ، که در اینجا مصلحت کلی در نظر گرفته شده ، نه علاقه ی فردی . !
  • در قوانین الهی که در جایگاه بالاتری قرار گرفته ، به مصلحت عمومی  قوانین و تکالیف توجّه می شود ، نه به تمایلات شخصی مردم ، زیرا امکان دارد برخی از افراد به جهت نا آگاهی ، از ضرورتِ تکلیفی ، بی خبر بوده و به همه ی ابعاد آن توجّه کافی نداشته ودر عین حال آن وظیفه و تکلیف برای آنها ضروری و مهم باشد هر چند آنان چنین دیدگاهی نداشته باشند ، در موضوع عبادات نیز می توان این مسئله را مشاهده نمود ، زیرا هدف از وجوب عبادت ، مصلحت عمومی بشر ، می باشد ، نه تمایلات شخصی افراد ، لذا انجام عبادت ر ا به عنوان یک تکلیف ، واجب نموده و ترک آن را  ، جایز ندانسته اند .
  •  در عبادتی همانند نماز ، به مصلحتی که در سعادت انسان دارد توجّه شده ، لذا انجام آن را بر همگان واجب نموده اند ،  از این رو این عبادت وظیفه و تکلیفی برای همه می باشد ، هر چند علاقه و انگیزه افراد به این امر یکسان نبوده و از این جهت تفاوتی زیادی بین افراد وجود دارد ، لذا اگر کسی علاقه و انگیزه کافی به برپاداشتن آن ندارد ، این مشکلی است که باید در برطرف کردن آن تلاش نمود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۴۴
m.f

در میان جمع

پنجشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ب.ظ

 

در میان جمع

  • بسیاری از کارها را انسان می تواند به صورت فردی و در تنهایی خود انجام دهد ، و نیز می تواند آنها را در میان جمع و در حضور دیگران به انجام رساند ، هر کدام از این دو صورت ، ویژگی های خود و تأثیر جداگانه ای را دارد ؛ مثلاً برخی مطالعه کردن در تنهایی را می پسندند و برخی به مطالعه کردن در کتابخانه و در میان مطالعه کنندگان علاقه نشان می دهند ، یا گروهی به ورزش به صورت فردی پرداخته و گروهی به ورزش کردن در میان جمع تمایل دارند  ، و هر گروه دلایل مخصوص به خود را در روشی که انتخاب نموده دارد .
  • معمولاً وقتی انسان کاری را به صورت فردی انجام می دهد ، تمرکز بیشتری بر کار خود دارد ، تا اینکه بخواهد آن کار را در جمع به انجام رساند ، و  از طرف دیگر عملی را در جمع انجام دادن تأثیر انگیزشی بیشتری را بر رفتار برجای می گذارد و علاوه ، انسان در جمع متوجّه اشتباهات خود در کار شده و نیز از تجربه ی دیگران می تواند چیزهای بیشتری را بیاموزد و مهارتِ سازگاری با دیگران و همکاری با سایرین در کار را فرا می گیرد و زمینه ی ارتباط با دیگران و همدلی با آنان برای او فراهم می شود .
  • این موضوع در بحث عبادت  نیز به چشم می خورد ، مثلاً در عبادتی مانند نماز ، وقتی انسان آن را به صورت جمعی بر پا می دارد ، هم باعث می شود از طریق ِمشاهده ی دیگران ، با جزئیاتِ عبادت و آداب وشرایطی که دارد ، آشنا گردد و اگر اشتباهی در این جهت دارد ، برطرف گردد  و هم موجب ارتباط بیشتر او با اهل عبادت فراهم گردیده و تأثیرات معنوی واخلاقی خوبی را از آنان بپذیرد ، واگر نیازی را در آنان مشاهده نمود در صدد برطرف کردن آن باشد .
  • عبادتی که به صورت جمعی به انجام می رسد ضمن بهره مندی آن از ثواب و پاداش معنویی که دارد ، جنبه ی تشویقی آن نیز زیاد است ، زیرا با مشاهده ی  کمیت و کیفیتِ عبادت اهل ایمان ، انسان می تواند در عمل به آنان اقتدا نموده و از آنان در انجام عبادت خالصانه ، الهام بگیرد، به خصوص برای نسل جوان که در دورانی بسر می برند که شخصیت آنان در حال شکل گرفتن است ، شرکت در عبادتی که در جمع صورت می پذیرد ، در این جهت راهگشا خواهد بود .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۰۰
m.f

دائم و پیوسته

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۱۷ ب.ظ

دائم و پیوسته

  • دوام و پیوستگی دو ویژگی است که برای به ثمر نشستن در هر کاری باید مورد توجه قرار گیرد  ، بسیاری از کارها اگر به صورت پیوسته ودائم دنبال نشود ، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید ، به عنوان مثال برای به ثمر رسیدن محصولات کشاورزی لازم است در تمام مراحل کاشت و برداشت ، آب ، نور و آنچه برای دست یابی به محصول نیاز است به گیاه برسد ، تا در فصل برداشت ، بتوان محصول خوب و با کیفیتی را بدست آورد .
  • انسان نیز برای ادامه ی زندگی خود لازم است بطور دائم و پیوسته از مواد غذایی مناسب بهره گیرد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد ، این موضوع اختصاصی به حیات مادی انسان ندارد و در حیات معنوی نیز لازم است غذایی مناسبِ روح انسان به او برسد تا روح او از لحاظ معنوی زنده و با طراوت باقی بماند ، از این جهت تفاوتی بین جسم وروح نمی باشد و هر دو به غذا و انرژی مناسب نیازمند هستند ، گر چه در جسم انسان این نیاز ، قابل حس و قابل لمس می باشد و این نیاز در روح ، برای بسیاری از افراد قابل درک نیست  .
  • از این رو ، ممکن است کسی از لحاظ معنوی مرده ولی از لحاظ مادی زنده باشد ، وخود به این امر توجّهی نداشته و اصلاً اهمیتی ندهد ، زیرا از لحاظ فرهنگی و اعتقادی ، آگاهی لازم را نداشته باشد و از نیاز های معنوی خود ، در بی خبری به سر می برد ، در این راستا ، عبادت به عنوان غذای روح انسان و تداوم حیات معنوی او مطرح می شود ، زیرا عبادت یاد خداوند را در وجود انسان زنده نگاه می دارد ، امام علی علیه السلام می فرمایند : "یاد خداوند مایه ی حیات دل ها می باشد" (1)
  • قرآن کریم نیز صفتِ دوام و پیوستگی را برای نماز گزاران ذکر می کند و می فرماید :"آنان در نماز خویش دائم و پیوسته هستند" (2) زیرا با دوام و پیوستگی در این امر است که انسان دائماً به یاد معبود خود خواهد بود و اگر این دوام نباشد ، انسان به خاطر مسائل مادیِ زندگی و کدورت های حاصل از آن ، روح معنوی در او ضعیف خواهد گردید .

---------------------------

1-فی الذکر حیاة القلوب (غررالحکم ص 189)

2- الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُون‏ (معارج/23)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۱۷
m.f

آخرین نماز

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۵۹ ب.ظ

 

آخرین نماز

  • یکی از چیز هایی که ارزش عبادت به ویژه نماز را از لحاظ معنوی افزایش می دهد ، توجّه و حضور قلب در حال عبادت است ، این حالتِ توجّه ، توفیقی است که کمتر نصیب کسی می شود و شاید غالب مواردی که انسان به عبادت می پردازد ، ذهنِ او متوجّه امور روزمره ی خود باشد ، هر چند جسم او مشغول عبادت است ، از این رو برای بهره برداری بیشتر از برکات نماز ، شایسته است انسان ضمن تلاش برای کسب این توجّه ، از خداوند نیز یاری طلبد (درخواست توفیق)
  • برای کسب حالت توجّه و تمرکز در عبادت ، گاه توصیه شده است ، که نماز را بگونه ای برپا داریم که گویا آخرین نماز انسان است (1) و  پس از آن حیات او پایان می پذیرد ، زیرا اگر به راستی ، انسان در چنین شرایطی قرار گیرد  و بداند تا لحظاتی دیگر جان به جان آفرین تسلیم خواهد کرد و به لقاء الله نائل می گردد ، حال عبادت او با زمان عادی که چنین  علمی را ندارد ، متفاوت می باشد . گرچه تصوّر اینکه هر زمان ، به نماز می ایستیم ، فکر کنیم این آخرین نماز ما می باشد ، نیازمند توفیق الهی است و به سادگی امکان پذیر نمی باشد .
  • آنچه باعث می شود با این فکر که نماز ما آخرین نماز است ، حالت توجّه بیشتری پیدا کنیم ، این است که با تصّور آخرین عبادت ، ذهن ما از تمام مسائلی که در دنیا ، یک عمر ، ما را به خود مشغول نموده است ، بریده شده و حالت انقطاعی برای ما پیدا می شود یعنی از هر چیزی غیر از خداوند گسسته شده و فاصله می گیریم و تمام توجّه ما به سوی خداوند و عالم آخرت که قرار است به آنجا منتقل شویم منصرف خواهد شد .
  • در جریان کربلا نیز می بینیم امام حسین علیه السلام از طریق برادرشان حضرت ابوالفضل علیه السلام ، یک شب دیگر از دشمن مهلت بگیرند ، تا شب عاشورا ، که آخرین شب است به عبادت بپردازند ، از این رو به برادرشان فرمودند : "به نزد آنان باز گرد و امشب آنها را از جنگ با ما باز دار ، تا امشب برای پروردگارمان نماز بخوانیم ، دعا نموده و از او آمرزش طلبیم؛ زیرا خداوند می داند که من نماز خواندن  و تلاوت کتابش و دعای فراوان و استغفار را دوست دارم " (2)

---------------------------

1- إثبات الهداة    ج‏1    250 (صلِّ صلاةَ مُودِّع )   

2- بحار الأنوار، ج‏44، ص:392

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۸ ، ۲۱:۵۹
m.f

برپاداشتن نماز

يكشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۱۰ ب.ظ

برپاداشتن نماز

  • در زیارت امام حسین علیه السلام این عبارت را می خوانیم : « شهادت می دهم که شما نماز را بر پا داشتی ، و زکات را پرداختی ، و امر به معروف و نهی از منکر نمودی » (1) همانگونه که ملاحظه می شود در متن زیارتی که برای امام حسین علیه السلام وارد شده است ، زائر ایشان گواهی می دهد که امامی که به زیارتش نائل شده  امامی است که پیش از هر کاری ، امر خدا را اطاعت نموده  و اگر جان خویش را هم در طبق اخلاص نهاده و در راه خداوند به شهادت رسیده است برای برپا نمودن نماز وسایر واجبات الهی بوده است ، واینکه "نماز" را پیش از زکات و امربه معروف ونهی از منکر ذکر نموده است بخاطر اهمیت وجایگاه نماز می باشد .
  • از این رو می بینیم ، امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا در گرماگرم نبرد با دشمن ، نماز را به جماعت بر پا نمود (2) و این نشان دهنده ی اهمیت اقامه ی  نماز ، حتی در چنین شرایطی است ، وقتی پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام از راه دور ونزدیک امام خویش را زیارت می کند و با چنین جملاتی روبرو می شود ، به اهمیت بر پا داشتن نماز وسایر تکالیف الهی توجّه نموده و تلاش می کند از امام خویش که در این مسیر به شهادت رسیده پیروی کند و در زندگی نماز وعبادت خداوند را چیز کمی به حساب نیاورد ، زیرا می داند امام خویش ، برای همین موضوع جان خویش را در طبق اخلاص نهاد تا واجبات الهی در جامعه مورد عمل قرار گیرد .

---------------------------

1-بحار الانوار،ج‏98،ص:330

2-تاریخ الأمم و الملوک ،ج‏5،ص:439

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۱۰
m.f

عمل ماندگار

جمعه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷ ق.ظ

 

عمل ِماندگار

  • انسان هر سخن وعمل و رفتاری را که در این جهان انجام دهد ، برای او ثبت می شود و ماندگار خواهد شد ، هر چند ، خود فراموش کند که چه عملی را انجام داده  ، و چه سخنی را بر زبان جاری نموده ، در چه زمانی گفته و برای چه گفته است  ، و روزی با عملِ خویش روبرو خواهد شد و نتیجه ی آن را خواهد دید ، اگر عمل خوبی بوده ، نتیجه ی خوبی خواهد دید و اگر عمل بدی بوده ، نتیجه ی نا خوشایندی را خواهد دید .
  • عبادتی را که انسان انجام می دهد از جمله ی مسئولیت های الهی است که بر عهده ی انسان نهاده شده و روزی در باره ی آن ، از انسان سؤال می شود ، آن چیزی که در پذیرشِ عبادت و قبولی آن نقش بسزایی دارد انجام خالصانه ی آن است ، و هر چه خلوصِ عبادت بیشتر باشد ، میزانِ پذیرشِ آن در پیشگاه الهی بیشتر نیز خواهد شد ، و فاصله ی عباداتی که انسان ها انجام می دهند ، گاه به اندازه ی زمین تا آسمان است ، مثلاً عبادتی که امیرمؤمنان علی علیه السلام انجام می دهد با افرادی عادی ، چنین فاصله ای دارد .
  • امیرمؤمنان علی علیه السلام چنان خداوند را عبادت می نمود که حتّی فرزندان معصوم ایشان ، عبادات خویش را در برابر عبادت امیر مؤمنان ناچیز به حساب می آوردند با اینکه آنها نیز در مرحله بالایی از عبادت و بندگی خداوند بودند ، یکی از عبادت های ماندگار امیرمؤمنان علیه السلام ، نمازی است که ایشان در حال رکوع انگشتر خویش را به نیازمندی می بخشد ، و با نماز ، فضیلت دیگری را  به منصه ی ظهور میرساند ، بگونه ای که خداوند از این عملِ خالصانه در قرآن یاد می کند .  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۵۷
m.f

غذای روح

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ

غذای روح

  • انسان برای زنده ماندن وادامه ی حیات نیازمند غذا می باشد ، و اگر مدتی غذا به انسان نرسد ، انسان جان خود را از دست داده و یا حداقل دچار بیماری خواهد شد ، از این رو ما برای ادامه ی زندگی نیازمند مواد غذایی هستیم آنهم مواد غذایی پاک و سالم ، و این نیاز بطور معمول چند بار در روز می باشد ، از سوی دیگر این تصوّر که فقط غذا مخصوص جسم انسان است ، تصّور نا درستی است ، زیرا روح انسان نیز به غذایی مناسب خود نیازمند می باشد .
  • همانگونه که برای جسم انسان مرگ یا بیماری وجود دارد ، برای روح نیز بیماری ومرگ قابل تصوّر است ، مقصود از بیماری روح آلوده شدن آن به گناهانی است که صفا و روحانیت را از آن می گیرد و آن را دچار کدورت می کند و مقصود از مرگ روح  ، از دست دادن آثار مثبت اخلاقی و معنوی و ابتلاء به گناهان در حدّی که امیدی به گرایش به ایمان و انجام خوبی ها در او نباشد ، همچون بیماری که جسم او بیمار است و امیدی به زنده بودن او نمی باشد .
  • از طرفی برای کسی که بدن او ضعیف شده و غذایی مناسبی به او نرسیده ، لازم است کمبود او جبران گردد تا به حال طبیعی برگردد ، برای کسی که روح او بیمار است وچه بسا خود نیز از بیماری روحش آگاه نباشد نیاز به غذای معنوی است ، تا کمبود روحی ومعنوی او جبران شود ، در این راستا ، انجام اعمال نیک و رعایت اصول اخلاقی و در کنار آن پایبندی به انجام عبادات ، موجب می شود کمبود معنویت در این افراد جبران شود و از حالت بیماری به سلامت معنوی و از حالت مرگ روحی به زندگی معنوی باز گردند ، و در این میان بر پا داشتن نماز تاثیر بسزایی در حیات معنوی انسان خواهد داشت .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۸ ، ۰۰:۰۰
m.f

نیاز درونی

دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴ ب.ظ

نیاز درونی

  • هر انسانی که در زندگی هدفی برای خود دارد ، این هدف از یک نیاز درونی سر چشمه می گیرد که او را وادار می کند برای رسیدن به هدف خود تلاش نماید ، و تا آن نیاز درونی نباشد ، و یا میزان این نیاز کم باشد انگیزه ورغبتی به پی گیری هدف خود نخواهد داشت ، این موضوع در اهداف مادی ومعنوی جریان داشته و در هر دو کاربرد دارد .
  • این نیاز درونی ، گاه به تصوّری که انسان از سودمندی یک چیز ، احساس می کند ، مربوط می گردد ، لذا اگر فردی احساس کند چیزی برای او سودمند نباشد و به کار او نیاید ، رغبتی نیز برای دنبال کردن آن نخواهد داشت ، مثال آن را در مورد افرادی می بینیم که در دوران نوجوانی از درس و مدرسه گریزان هستند و پس از مدتی ترک تحصیل می کنند ، چون فکر می کنند ادامه ی تحصیل برای آنها سودی نخواهد داشت ، ولی در بزرگسالی متوجه اشتباه خود شده و دوباره تلاش می کنند ، تحصیل خود را ادامه دهند .
  • این موضوع مثال های متعددی دارد که به تصوّر و طرز فکر انسان ها ارتباط پیدا می کند ، وبرای اینکه ما بتوانیم این نیاز درونی واحساس سودمند بودن چیزی را برای فردی ثابت کنیم ، نیازمند صبر و حوصله و آگاهی لازم از سودمندی موضوع مورد نظر داشته تا بتوانیم با روشی مناسب این نیاز و احساس را در او ایجاد کنیم ، البته باید توجّه داشت که نسبت به افراد مختلف این برنامه تفاوت می کند و گاه با موفقیت روبرو نخواهد شد .
  •  امور معنوی چون عبادت و به ویژه نماز از این موضوع استثناء نمی باشد ، از این رو تا انسان از دوران کودکی و نوجوانی با این مقوله آشنا نگردد و تدریجاً نیاز درونی و درک سودمندی عبادت در ذهن او پدید نیاید ، گرچه ممکن است به اجبار و یا از روی عادت ، تا زمانی به عبادت بپردازد ، ولی اگر این نیاز و سو دمندی عبادت را در ک نکند ، چه بسا پس از مدتی عبادت را رها نماید .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۸ ، ۱۲:۵۴
m.f

شیرینی عبادت

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۱۰ ب.ظ

شیرینی عبادت

  • همه ی مردم در طول عمر خود خوردن غذایی لذیذ را تجربه کرده اند ، غذای لذیذ تنها یک غذایی که مواد غذایی گران قیمتی در آن بکار برده شده نیست بلکه ممکن است یک غذای فقیرانه ای باشد که به کام صاحب آ ن لذت بخش باشد ، از طرفی انسان ها با تفاوت های بسیاری که در سلیقه وعلاقه با یکدیگر دارند ، هر کدام از غذایی لذت می برند که ممکن است به مذاق دیگری خوش نیاید ، لذا در این لذت بخش بودن باید به خواست و ذائقه ی هر فرد نیز توجه نمود .
  • از سوی دیگر انسان ها گاه ، نزد یکدیگر از غذایی و لذتِ خوردنِ آن ، تعریف می کنند و طرف مقابل که آن را می شنود ، و تا به حال آن غذا را نخورده است ، تصوّری از آن ندارد ، تا اینکه آن را تجربه کند ، علاوه بر اینکه میزان لذتی که افراد از خوردن یک غذا می برند با یکدیگر متفاوت است ، مثلاً فردی که گرسنه است از خوردن غذا لذتی می برد که فردی که از روی سیری و بی اشتهایی همان غذا را می خورد ، چنین لذتی را نمی برد .
  • این موضوع اختصاصی به غذا ندارد ، حتی در خواندن یک کتاب هم مصداق دارد ، به این معنا که ممکن است یک نفر از خواندن یک کتاب استفاده ای کند و لذتی ببرد که فرد دیگر مانند او نباشد ، این موضوع در مورد امور معنوی از جمله عبادت نیز صدق می کند ، یعنی افراد مختلف با توجّه به میزان درک و فهم خود از مقوله عبادت و آگاهی از فلسفه ی عبادت و نیاز معنوی که به ارتباط با خداوند دارند ، میزان استفاده و لذتی که از عبادت کردن می برند با یکدیگر متفاوت خواهند بود ، از این رو عبادت کردن و لذتی که اولیاء خداوند (محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین) از عبادت کردن می برند از زمین تا آسمان با دیگران متفاوت می باشد .
  • با توجّه به این موضوع اگر فردی که در مرحله ی بالایی از ارتباط با خداوند است ، از شیرینی و لذت عبادت برای دیگران بگوید ، تا دیگران آن را تجربه نکرده باشند ، درک درستی از شیرینی عبادت نخواهند داشت ، بنابر این شیرینی عبادت را با الفاظ نمی توان توصیف نمود بلکه ی یک موضوع وجدانی است یعنی آن را باید هر فرد خود ، دریابد و تجربه کند ، البته عبادت کردن همیشه یک لذت ابتدایی و حداقلی دارد که باید با تلاش و استمداد از خداوند ، آن را افزایش داد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۸ ، ۱۹:۱۰
m.f

همه با هم

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴ ب.ظ

همه با هم

  • بسیاری از گروه ها ، احزاب ، انجمن ها ، سازمان ها و نهادها ، هزینه های فراوانی می کنند تا گروهی را با یک هدف دور هم جمع نموده و در راستای هدفی که دارند به فعالیت بپردازند ، حال در این موضوع تا چه اندازه و تا چه زمانی به موفقیت دست یابند ، خود موضوع جداگانه ای است که در جای خود باید به آن پرداخته شود ، در آیین اسلام ، خداوند این کار را در دل اهل ایمان ، با ایمان و باوری که هر مؤمن به وعده های الهی دارد انجام داده و آنان را پیرامون یک هدف که عبودیت است جمع نموده است .
  • این دور هم بودن و با هم بودن مصادیق بسیاری دارد که یکی از مهمترین آنها ، حضور در نماز جماعت است ، بر این اساس ، هر فرد مؤمن با ایمان و باوری که به پاداش الهی و محبوبیتی که این عمل نزد خداوند دارد ، در این امر مشارکت نموده و تلاش می کند مشمول رحمت الهی گردد ، این گرد همایی یکبار در طول عمر نیست ، سالی یکبار هم نمی باشد ، ماه یا هفته ای یکبار هم نیست ، روزی یکبار هم نمی باشد ، بلکه در روز چند نوبت این گردهماییِ عبادی و معنوی انجام می شود ومؤمنین در این امر شرکت می کنند .
  • در اینجاست که این سؤال مطرح می شود که کدام مکتب و آیین و نهادی این توانایی را دارد که صبح و ظهر وشب ، بدون هیچ روز تعطیلی در طول سال ، روزی چند بار ، افراد را  دور یکدیگر جمع کند و با هدفی که دارند ،  به وظیفه ی خود عمل نمایند ؟ این موضوع را در عشق و علاقه ای که هر فرد با ایمان به خداوند و اعتمادی که به آفریننده ی خود دارد  باید جستجو نمود ، و علاوه بر اینکه نشان دهنده ی نفوذ معنوی اسلام در دل پیروان خویش است .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۲۲:۰۴
m.f